Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 20 april 2010

Perentaart met amandelroom

Dit recept heb ik van m'n vriendin Anne-Marieke gekregen. Al een hele tijd geleden, maar het kwam er telkens niet van om 't te maken. Maar laatst dan eindelijk toch een keer! Het resultaat? Een verrassende taart. Erg lekker en heerlijk fris door de peer. Het is een roomtaart, maar door z'n uiterlijk verwacht je een meer cake-achtige structuur (of ten minste: dat hadden wij en vooral Arjan). Gaia en Isis vonden vooral de 'roos' in het midden erg mooi en de peer lekker, de rest waren ze niet echt wild van. Die roos ziet er overigens moeilijker uit dan het was, hahaha. Als de taart nog wat verder afkoelt, dan gaan de peren nog iets meer 'openstaan' waardoor hij nog wat mooier wordt. Daar heb ik alleen geen foto meer van gemaakt.

Het korstdeeg kun je het best de dag van te voren al maken, of anders 's ochtends en dan 's middags verder gaan. Het heeft die rust echt nodig.

Nog een kleine tip: op het laatst moet je de taart echt héél kort onder de gril zetten. Ik had 'm in de oven gezet en was er 1 minuut bij weggelopen en ik was nèt op tijd om te voorkomen dat de bovenkant echt zwart zou worden. Oeps.... Vooral er bij blijven dus!














Ingrediënten:
voor het korstdeeg:
250 gram bloem
25 gram fijne tafelsuiker
1/2 tl zout
1 ei
175-200 gram koude boter of margarine, in blokjes (ik heb roomboter gebruikt)
1-1,5 el melk
voor de amandelvulling:
100 gram zachte boter (of margarine)
140 gram gemalen amandelen
120 gram witte basterdsuiker
2 grote eieren
1 el maïzena
400 gram banketbakkersroom
4-5 rijpe peren, gehalveerd, klokhuis verwijderd
1-2 el rietsuiker
poedersuiker
extra nodig: keukenmachine, mixer en ronde taartvorm van ca 26 cm doorsnede

Begin met het korstdeeg. Meng de bloem in een kom met suiker en zout. Doe dit in een keukenmachine (met mes). Voeg ei en boter toe en meng dit al 'pulserend' met de keukenmachine door elkaar. Als de boter goed verdeeld is, doe dan alles over in een kom. Voeg de melk toe (eerst 1 el) en kneed het snel tot een samenhangend mengsel. Als het te korrelig blijft, voeg dan nog 0,5 el melk toe. Rol het in vershoudfolie en leg het een paar uur in de koelkast (minstens 2 uur, liever langer).

Voor de vulling: klop de zachte boter met de mixer luchtig. Voeg de amandelen, basterdsuiker en eieren toe en klop alles tot een luchtig mengsel. Klop er de maïzena doorheen en roer vervolgens, in gedeelten, de banketbakkersroom er door.

Verwarm de oven voor op 240 graden. Rol het deeg uit op een met bloem bestrooid werkblad. De cirkel moet ca 32 cm in doorsnede zijn. Vet de vorm in en leg het deeg er in. Maak mooie opstaande rondjes. Schep de vulling in de vorm en strijk de bovenkant glad. Snij de gehalveerde peren in de bolle kant in en leg ze stervormig op de vulling (ik had ze er ingeduwd, maar ik denk dat het resultaat mooier wordt als je dat niet doet). Bestrooi ze met rietsuiker. De roos maak je van dunne schijfjes die je spiraalvorming in het midden steekt.














Zet de taart in het midden van de oven. Schakel de temperatuur terug naar 200 graden en bak de taart 40-50 minuten. Bestrooi met poedersuiker en zet héél even (zie boven!) onder de gril tot de suiker begint te kleuren. Laat afkoelen en bestrooi nog een beetje met poedersuiker.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten