Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 4 maart 2010

Olijfbrood (eliótsomo)

Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit brood heb gemaakt. Ik had toen mezze gemaakt (Griekse tapas). Heerlijk! Het recept is voor 2 middelgrote broden (die passen net aan tegelijk bij mij in de oven). Eén brood hebben we gelijk opgegeten, de andere heb ik goed ingepakt in de diepvries gedaan zodat we er later nog een keer van hebben kunnen genieten zonder dat ik opnieuw aan het bakken moest. Erg handig!
















Ingrediënten:
900 gram bloem
7 gram gedroogde gist
3 tl sesamzaad
1 tl zout
1/2 tl gedroogde oregano
3 el olijfolie, plus extra om mee te bestrijken
6 dl warm water
225 gram olijven, goed uitgelekt, ontpit en grof gehakt (ik heb zwarte olijven gebruikt, maar groene olijven kunnen evt ook)


Meng in een grote kom de bloem, gist, 2 tl sesamzaad, het zout en de oregano. Voeg de olijfolie toe. Meng er met een houten lepel beetje bij beetje het water er door, zodat je een stevig deeg krijgt.

Bestuif je werkblad licht met bloem en kneed het deeg ongeveer 10 minuten stevig door, tot het glad is. Doe het deeg in een schone kom en bedek het met een schone, vochtige theedoek. Laat het op een warme plaats in ongeveer 1 uur rijzen tot het verdubbeld is.

Sla het op je (opnieuw bestoven) werkblad door. Maak het een beetje plat en werk dan de olijven er door.
















Verdeel het deeg in 2 porties en vorm er broden van. Leg de broden op een licht ingevette bakplaat (ik heb ze op een bakmatje gelegd), dek ze af met een schone theedoek en laat ze op een warme plaats ongeveer 30 minuten rijzen tot ze verdubbeld zijn. Verwarm de oven voor op 220 graden.

Kerf de bovenkant van het brood in, bestrijk ze met wat olijfolie en strooi de rest van het sesamzaad er overheen.
















Zet de broden eerst 10 minuten in de oven. Verlaag dan de temperatuur naar 190 graden en bak dan nog 25 minuten verder. Ze zouden dan mooi uitgerezen en goudbruin moeten zijn. Controleer de gaarheid even door op de onderkant te tikken (moet hol klinken).
















Laat ze afkoelen op een rooster. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten