Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 15 maart 2010

Kipspiezen met yoghurtsaus (Grieks)

Weer eens een recept uit m'n Griekse kookboek (De Keuken van Griekenland). Omdat ik nog wat paprika had liggen, heb ik de spiezen 'opgeleukt' met wat stukken paprika en ui, een beetje als bij een sjashlik. Je kunt bijvoorbeeld ook cherrytomaatjes en courgette er op doen, maar ja, die had ik niet in huis ;-).

Door de marinade heb je een lekker sappig stukje kip. Heerlijk met rijst, maar ook aardappeltjes uit de oven passen er goed bij. Vul het aan met een lekker salade en je hebt een zomerse maaltijd. Omdat het winter is, heb ik het in de grilpan gemaakt, maar ik kan niet wachten om het een keer op de BBQ te maken!














Ingrediënten:
3 dl Griekse yoghurt
2 tenen knoflook, uitgeperst
sap van 1/2 citroen
1 el fijngesneden verse kruiden (bijv. oregano, dille, dragon en/of peterselie)
(versgemalen) zout en peper
4 enkele kipfilets
8 stevige takjes rozemarijn of satéstokjes (laat de satéstokjes minstens 30 min in koud water weken); 8 ingevette metalen spiezen kan natuurlijk ook
evt.: paprika, ui, cherrytomaatjes en/of courgette, in stukken/plakken

Doe de yoghurt in een grote kom en roer er de knoflook, het citroensap, de kruiden en wat zout en peper door. Snij de kipfilets in grote blokken (ca 4x4 cm) en schep deze door het yoghurtmengsel (alles moet goed onder de yoghurt zitten). Laat het afgedekt ca 1 uur marineren in de koelkast.

Steek de kipblokjes aan de takjes rozemarijn/satéstokjes/metalen spiezen (evt. afgewisseld met de groenten). Bak ze in de grilpan (of onder de gril of op de BBQ) tot ze licht gekleurd en gaar zijn. Let op: als je niet oplet, kan de yoghurt vrij snel verbranden. Je moet heel regelmatig keren en af en toe bestrijken met de rest van de yoghurtmarinade.

Je kunt evt. de rest van de marinade in een pannetje verwarmen, zonder te laten koken. Dit heb ik niet gedaan, want ik heb alles op de spiezen gesmeerd (gaat ook het verbranden tegen).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten