Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 21 juli 2009

Cinnamon rolls ("kaneelrolletjes")

Op de High School waar ik in de VS op gezeten heb (voor wie het niet weten: ik heb een jaartje in Florida gezeten als exchange student), hadden ze ieder semester de A/B-honor-roll bijeenkomsten. Alle studenten die alleen A's en B's op hun cijferlijst hadden staan, werden hiervoor uitgenodigd. Dit hield in dat je een uurtje niet naar de gewone lessen hoefde en dat je wat lekkers kreeg, wat te drinken en je mocht een soort cadeautje uitzoeken.

In onze (of in ieder geval: in mijn) ogen allemaal een beetje belachelijk, maar voor de Amerikaanse leerlingen was het erg belangrijk om daar bij aanwezig te zijn. Vaak liepen daar ook mensen van de college's en universiteiten rond, dus een perfecte kans om te 'netwerken'. De eerste keer dat ik werd uitgenodigd was ik hoogstverbaasd en heel nieuwsgierig ben ik er heel geweest. Het was niet echt mijn 'cup of tea', maar ja... bij de volgende uitnodigingen kon ik geen nee zeggen. Dat was echt 'not done'. Ach, voor de lekkernijen wou ik wel komen, grinnik.

Eén van de lekkernijen die er bijna elke keer waren, zijn cinnamon rolls. Nu had ik nog nooit geprobeerd die zelf te maken. Vandaag heb ik het voor het eerst geprobeerd. Gelukkig heb ik nog een recept om uit te proberen, want deze variant vond ik het eigenlijk net niet. Het viel me een beetje zwaar op de maag en ik denk dat degenen die ik toentertijd geproef heb, niet met bruine basterdsuiker, maar met gewone suiker gemaakt waren. Het andere recept heeft dat, dus dat ga ik zeker nog een keer proberen.

Voor het maken: als je het deeg gaat uitrollen, zorg er dan voor dat er meer dan genoeg deeg op je werkblad ligt (en dat dit ook zo blijft!). Het deeg ging bij mij erg plakken, waardoor ik ze niet zo strak opgerold kreeg als ik had gewild. Ook gebruik ik een volgende keer een iets kleinere schaal/bakplaat, zodat de rolls tegen elkaar aan liggen. Anders wordt de zijkant iets te veel een korst en dat is jammer. Doe je voordeel met mijn 'fouten' ;-)

















Ingrediënten:
7 gram droge gist
1 cup warme melk
1/2 cup gewone suiker
1/3 cup margarine
1 ts zout
2 eieren
4 cups bloem

Vulling:
1/3 cup margarine (gesmolten)
1 cup bruine basterdsuiker
2 1/2 el kaneel
2 el bloem

Icing:
4 el margarine
3/4 cup poedersuiker
1/8 cup roomkaas
1/4 tl vanille

Los de gist op in de warme melk (in een grote kom). Voeg de suiker, margarine, zout, eieren en bloem toe. Mix het goed met een mixer met deeghaken. Maak met je handen een bal van het deeg (bestuif je handen en het deeg met wat bloem). Leg het weer in de kom en laat het op een warme plek ongeveer 1 uur rijzen tot het deeg ongeveer verdubbeld is.

Rol het deeg uit op een goed bestoven werkblad, tot een lap van ongeveer 50 cm lang en 40 cm breed. De dikte moet ongeveer een ruime 0,5 cm zijn.Verhit de oven voor op 200 graden.

Meng de bruine suiker, bloem en kaneel in een kommetje. Smeer de margarine over het deeg heen (pas op dat het er niet onder komt, want dan plakt het enorm!). Strooi daarna het suikermengsel er overheen.

















Rol nu voorzichtig, vanaf de lange kant, het deeg op. Snij het deeg in stukken van ongeveer 4 cm dik en leg ze in een ingevet bakblik o.i.d.

















Bak ze ongeveer 10 minuten (tot licht-goudbruin).

















Maak ondertussen de icing: meng alles door elkaar en mix met een handmixer tot het 'fluffy' is. Als de rolls klaar zijn, smeer het dan dik er overheen.

Even laten afkoelen en ze zijn klaar om opgegeten te worden. Eet smakelijk!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten